Phoenix Sportsflyklubb
Instruks for GULLI Aerodrom
1. Generelt
Velkommen til Gulli Aerodrom på Årnes. Dette er en av mange flystriper tilgjengelige på indre Østlandet og befinner seg idyllisk til på toppen av et høydedrag rett vest av Årnes sentrum. Med sine 350 meter lange og 15 meter brede, så har denne flyplassen siden opprettelsen i 1998 vært Phoenix sportsflyklubb sin faste flyplass for opplæring av nye piloter og base for eksisterende medlemmer som bruker fasilitetene på Gulli. Gulli Aerodrom har egen hangar for klubbflyet LN-YEJ og har kapasitet til lagring av ett ekstra, lavvinget fly. Phoenix har egen klubb brakke hvor teori, briefinger og møter kan avholdes.
Flyplassens koordinater er: 60°8'2.0"N, 11°27'11.9"E
1.1 Landingsplassen(flystripa) er underlagt Phoenix mikroflyklubb, og benyttes primært av klubbens medlemmer som har benytter klubbflyet LN-YEJ.
1.2 All flyging på Gulli krever utsjekk. Flyging uten tillatelse/utsjekk skal ikke forekomme
1.3 Landingsplassen har ingen konsesjon, men definert som en naturlig landingsplass med Max 12 bevegelser pr uke. Ref BSL E 1-1 § 4
1.4 Hangar med plass til 2 fly
1.5 Driftes på dugnad og egeninnsats (gressklipping og vedlikehold)
1.6 Gulli befinner seg på høyden av Gulli gård, parallelt med Rotnesvegen .
2. Landingsplass.
2.1 landingsplassen er 350m gress. 15m bredde. Elevation 430ft. Baneretning 01/19
2.2 Elevation varierer fra 420ft i sør til 450ft i Nord. Rotnes gård ligger tett inntil flystripas baneterskel i sør og utgjør med sine bygninger og nærliggende vegetasjon en faktor i vind. Dette gjør landingsplassen krevende og krever utsjekk før bruk.
2.3 Vindpølse lokalisert på taket av hangar.
2.4 Kontrollsonen for Gardermoen er ca 10 km vest for Gulli. TMA starter på 2.500 fot.
2.5 Frekvens 123.500 Mhz.
2.6 Landingsrunder er ikke tillatt. Touch and go kun for instruktører med utsjekk på T/g Gulli.
2.7 Flystripa er i bruk som anleggsvei for landbruket og kan ved anledning befinne seg på stripa.
2.8 Utsjekk for flyging på Gulli kan gis av klubbens instruktører. Erfarne sportsflygere kan sjekkes ut muntlig, med beskrivelse av faremomenter som kort rullebane, høye trær, vindforhold, inn og utflyging samt nødprosedyrer ved motorkutt i lav høyde.
3. Inn og Utflyging.
3.1 Ved take-off bane 01: klatre i banens retning til minimum 1000 fot, fortsett nordover langs Glommas østside mot Maarud eller sving venstre ut via Vormsund. Rapporter Vormsund Outbound 1500 fot.
3.2 Ved take-off bane 19 foretrekkes en tidlig venstre sving, retning Årnes bru etter avgang, for å unngå støy til Rotnes gård og bebyggelsen rundt Årnes Møbler. Følg Glommas vestside sydover eller fortsett venstre sving for å følge Glommas østside nordover
3.3 Venstre landingsrunder 1500 fot er prioritert ved landing bane 01/19, etablert på finale minimum 1000 fot.
For å unngå unødig manøvrering i lav høyde i landingsrunden foretrekkes at flyet er etablert i landingskonfigurasjon på lang finale 1000 fot. Short field landing techniques gjelder ved landing bane 01.
4. Hangar og fasiliteter.
4.1 Hangaren er en uisolert trebygning, med presenningsåpning, med plass til 2 fly. Ett høyvinget og ett lavvinget. Plass leies av Phoenix sportsflyklubb.
4.2 Drivstoff til fly er tilgjengelig. Klubben har eget drivstoffanlegg i hangar med 95 oktan. Bruken av drivstoffanlegget er beskrevet i infohefte.
4.3 Brannslukningsapparat og brannteppe.
5. Kontaktinfo
5.1 Kontaktinfo for Gulli Aerodrom, Rune Berg 97719909
5.2 Operativ Leder Phoenix Sportsflyklubb. Jan-Erik Andresen 98234020
5.3 LN-YEJ Arne Lillerud 90161744
6. Grunneier:
6.1 Ulf Kristensen
7. Handlingsinstruks ved ulykke
PRIORITERTE TILTAK
1. Varsle 113, og samtidig start førstehjelp/kommunikasjon med AMK sentralen (politiet blir varslet av AMK sentralen)
2. Fortsett med førstehjelp til ambulanse- / redningspersonell tar over
Sørg for:
• Frie luftveier, stans synlige blødninger, hold pasienten varm
• Bevisstløse som puster bør legges i sideleie - pass da på å bevege hodet, nakke og rygg som en enhet
• Hvis personen ikke puster normalt eller slutter å puste, start hjerte- og lungeredning (HLR)
3. Varsle NLFs sentrale sportsflyorganisasjon, prioritert rekkefølge:
Pri 1. Fagsjef Sportsfly Tom Bjerke Tlf 995 45 119
Pri 2. Varsle klubbens Operative leder: Navn: Jan-Erik Andresen Tlf: 98234020
NB ! Det er politiets ansvar å underrette eventuelle forulykkedes pårørende.
Presse og media skal henvises til leder av en evt. undersøkelseskommisjon, NLFs generalsekretær eller fagsjef sportsflyseksjonen.
GULLI Aerodrom, Årnes
Inn og utflyging. (NB: Utsjekk før bruk av landingsplassen)
Området syd for Gulli er mer krevende enn nord. Derfor så anbefales ved nullvind, landing mot syd og avgang mot nord av hensyn til sikkerhet og støy til nærmområdet.
I perioder med sol på ettermiddagen er motlys en viktig faktor, da solen gjør at blending på avgang kan oppstå og nødvendig utsyn forhindres.
TEM items avgang :
Bane 01 :
Motorkutt under 500 fot. I banens forlengelse ligger en gård med hus. På tvers av den gården er det et kabelspenn, slik at landing rett frem vil være uheldig. Anbefaler en lett venstre sving mot åpent lende. Det er flatt mot vestsiden av Gulli. Terrenget heller ned mot Glomma om man svinger høyre, østover.
Motorkutt 500-1000 fot anbefaler å følge Rakeievegen da furene på jordet går i lengderetningen.
Motorkutt 1000-1500 fot. Retur til bane 19 kan vurderes.
Bane 19 :
Ved avgang mot syd, med vind fra syd er det forventet urolig luft etter avgang. Hus og trær nært tilstøtende flystripa vil lage mekanisk turbulens som må tas hensyn til i avgangs beregningene. Legg på godt med hastighet.
Motorkutt under 500 fot. Land rett frem, det er ingen alternativer høyre eller venstre.
Motorkutt 500-1000 fot. Høyre sving mot vest og følg Vormsundveien, land på jordene. Bebyggelsen Rotnes, ved landing rett frem vil være en økt risiko.
Det anbefales ikke å returene uten motorkraft til bane 01 av hensyn til hus, trær og høyspentkabel.
Innflyging til Gulli
Ankomst fra syd :
Rapporter Rånåsfoss inbound Gulli 1500 fot, følg østsiden av Glomma, venstre trafikkmønster har prioritet. Planlegg medvindsleggen til forbi Årnes sentrum og sving venstre base slik at sluttinlegget kan begynnes ved kirkeruinene på elveskillet.
Det er å foretrekke at det holdes litt lengre medvindslegg, da dette gir piloten litt bedre tid på å planlegge landing og holde sitt aiming point..
Etter landing finnes et lite krøn på stripa, etter ca 50 meter, som oppleves som en dump der flyet kan dumpe opp i luften igjen om man lander rett på den. Vær go-around minded på landingen.
Ved ankomst fra Nord og vest :
Rapporter Vormsund inbound Gulli 1.500 fot. Planlegg inngang til medvindsleggen i trafikkmønsteret i 1.500 fot og fly forbi bebyggelsen på Rotnes før det svinges base. Dette gir en avstand fra husene og støy, samt det gir piloten bedre tid til å etablere seg på sluttinnlegget. Denne retningen for landing er litt mer krevende, da bygninger, trær og linjespenn øker momentene på kort finale.
Generelt om banen :
Banen er ikke veldig godt drenert, i bakkant av perioder med mye regn er det sannsynlig at banen er vasstrukken og sølete. Gresset klippes på dugnad, sjekk gjerne med flyplassens lokale kontakter om banestatus. Under innhøstning av korn blir containere plassert på stripa for å samle inn kornet, slik at det er fysiske hindringer på banen som er kritiske. Følg med på Phoenix facebook side for status.
Det er ingen avtalt snøbrøyting på Gulli. Sjekk med OPL eller Flyplasskontakt for banestatus.
Stripa fungerer og som adkomstvei for gårdens maskiner. Hold god utkikk etter trafikk på banen.
T.E.M. Elementer for Avgang Gulli Aerodrom
Motor kutt ved avtang bane 19 :
Gulli Gård består av en rekke bygninger, med tilhørende trær og et linjespenn som krysser gården. Det er krevende å håndtere en situasjon med motorkutt rett etter avgang. Ved kutt under 500 fot, vil det være en rekke hindringer i utflygninen. Er man i tvil, så sving venstre og gli ned jordet, mot glomma, evt seile helt ut i Glomma.
Ved motorkutt over 1.000 fot anbefales å vurdere en høyre sving og lande på jordene langs Vormsundveien. Det er krevende å gli over bebyggelsen på Rotnes.
T.E.M. Elementer for Avgang Gulli Aerodrom
Motorkutt ved avgang bane 01 :
Under 500 fot :
200 meter nord for terskel bane 01 finnes et hus og en kryssende høyspentkabel. Ved tvil om disse hindringene kan passeres anbefales å vurdere en sving 90 grader venstre, for å unngå ledninger og bygning. Landing på jordet vestover er flatt og få hindringer. Ved sving til høyre glir piloten mot synkende terreng og landing i Glomma sannsynlig.
Over 1.000 Fot :
Følg Rotnesvegen og land på jordet langs med furene på jordet.
Over 1.500 fot :
Retur til bane 19 kan vurderes.